Groep 6
In groep 6 gaan de leerlingen regelmatig zelfstandig aan het werk met de leerstof. Ze werken hierdoor meer op hun eigen niveau zonder afhankelijk te zijn van de leerkracht. Verder in dit jaar: het bomenproject en blazersproject georganiseerd vanuit Sempre Crescendo.
Leerkrachten
Groep 6a: Sanne Peters
Groep 5/6b: Daniëlle Bosch en Sylvia de Weerd
Onderwijsactiviteiten – methodes en leerstof
Rekenen: Wereld in Getallen
- Verkennen van de getallen t/m 1.000.000
- Uitbreiding handig rekenen en hoofdrekenen
- Cijferend optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en de voorbereiding op het cijferend delen
- Hoofdrekenen optellen en aftrekken
- Geld rekenen
- Breuken
- Computer: verwerking Snappet
Taal: Taalactief 4
Deze methode is:
- Een methode voor de groepen 4 t/m 8
- Een methode met een leerlijn taal en een leerlijn spelling
- Een methode die ruim aandacht schenkt aan het taalzwakke, het meertalige en het taalvaardige kind
- Een thema bestaat uit een instapweek, 8 themaweken, elk bestaande uit 3 weken met daartussen parkeerweken (herhaling) en een afsluitweek
- Een methode met verschillende geïntegreerde aspecten, zoals taalbeschouwing, stellen, luisteren, spreken en gesprek
- Computer: verwerking Snappet
Spelling: Taalactief 4
- De werkwoordspelling speelt in groep 6 ook in deze methode een belangrijke rol. In de loop van het jaar leren de kinderen de persoonsvorm zowel in de verleden tijd als in de tegenwoordige tijd goed te schrijven. Ook de ontleding komt ruim aan bod
- Bij elk thema hoort een aantal woordpakketten, die de spellingszwakke kinderen via de Bloonmethode gaan oefenen
- Een methode die ruim aandacht schenkt aan het taalzwakke, het meertalige en het taalvaardige kind
- Verwerking in het werkboek
Blink lezen
Het nieuwe lezen: elke dag een half uur lezen uit nieuwsgierigheid. Actief en ook samen bezig zijn met wat je hebt gelezen. De leerlingen krijgen vijf leesboeken per jaar. Deze boeken worden met de hel klas tegelijk gelezen. Zo ontstaat er een rijke leesomgeving met veel variatie. Je bent hierdoor langer binnen het zelfde thema aan het lezen en in verbinding met elkaar. Daarnaast worden ook taalvaardigheden in samenhang met Blink Wereld behandeld, waardoor het grote geheel voor de leerlingen duidelijk is.
Blink Wereld geïntegreerd
Slingerbos werkt in de middagen veelal thematisch. De leerlingen zijn dan o.a. bezig met onderzoekend en ontwerpend leren, plannen, organiseren, kritisch denken en samenwerken. Wij creëren een logische samenhang tussen de verschillende zaak- en creatieve vakken. Hierbij maken wij in de groepen 3 t/m 8 gebruik van de methode Blink Wereld geïntegreerd. Daarnaast worden schrijf- en stelopdrachten, maar ook woordenschatlessen gekoppeld aan het thema, zodat het één groot geheel is.
Overige vakken en activiteiten:
- Schrijven (schrijven zonder hulplijn)
- Verkeer (borden, tekens, voorrang, veilig fietsen)
- Circuit: handvaardigheid, techniek, muziek, tekenen en drama. Gekoppeld aan het thema van Blink
- Bewegingsonderwijs
- Topo (Europa)
- Kanjertraining
- Spreekbeurt/boekendoos
- HVO/Godsdienstonderwijs
- Bomenproject
- Blazersproject