Groep 7

In groep 7 besteden we veel tijd aan kennis en vaardigheden. De leerlingen krijgen regelmatig huiswerk om er aan te wennen en om te oefenen. De leerlingen maken op diverse vakgebieden toetsen. Dit jaar doen ze verkeersexamen.

Leerkrachten

Groep 7a: Jordy de Kaste

Groep 7/8b: Helen de Vente en Manon van Rijssen

Structuur – educatief en sociaal emotioneel

Een blik op het rooster leert al snel dat we in deze groep veel tijd aan kennis en vaardigheden besteden. Dit jaar hebben we extra aandacht voor:

• Samenwerken in een rustige werksfeer
  • Verzorging van werk en spullen
  • Prettig, respectvol omgaan met elkaar
  • Kanjertraining

Aardrijkskunde in de klas

Onderwijsactiviteiten – methodes en leerstof

Snappet op de Chromebook

De vakken rekenen, taal en (gedeeltelijk) spelling worden aangeboden vanuit het softwareprogramma Snappet. Voor zowel de instructie als de verwerking wordt deze methode gebruikt. Bij sommige onderdelen wordt de leerstof op papier aangeboden en door leerlingen verwerkt.

Ook worden sommige verrijkingsopdrachten aangeboden vanuit Snappet.

Wij werken volgens het EDI-model bij onze taal – en rekenlessen. Dit staat voor Expliciete directe instructie.

Rekenen: Wereld in Getallen

We werken met de methode Wereld in getallen. We hebben vier lessen rekenen per week.

• Hoofdrekenen
  • Cijferen
  • Breuken, decimale breuken, procenten, verhoudingen en schaal
  • Meten, geld, tijd, zakrekenmachine

Taal

We werken met de methode Taal actief.

• Lezen
  • Woordenschat
  • Stellen
  • Luisteren, spreken
  • Taalbeschouwing (woord- en zinsbouw, spreekwoorden, uitdrukkingen, zinsontleding)

Spelling

• Werkwoordspelling
  • Leenwoorden
  • Trema’s, accenten, leestekens
  • Luisteren, spreken
  • Spelling wordt grotendeels vanuit een werkboek en gedeeltelijk vanuit Snappet (Chromebook) geoefend

Blink Wereld geïntegreerd

Wij werken in de middagen veelal thematisch. De leerlingen zijn dan o.a. bezig met onderzoekend en ontwerpend leren, plannen, organiseren, kritisch denken en samenwerken. Wij creëren een logische samenhang tussen de verschillende zaak- en creatieve vakken. Hierbij maken wij in de groepen 3 t/m 8 gebruik van de methode Blink Wereld geïntegreerd. In de methode Blink wordt expliciet aandacht besteed aan Burgerschap.

Blink lezen

De methode Blink Lezen richt zich op het verdiepen van leesvaardigheden door middel van uitdagende en boeiende verhalen. Leerlingen werken met leesdossiers en leesclubboeken die per thema zijn georganiseerd. De methode combineert technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, vrij lezen en voorlezen om een complete leeservaring te bieden. Door de meeslepende verhalen blijven leerlingen gemotiveerd en nieuwsgierig om verder te lezen. Andere gehanteerde vormen: Ook dit jaar doen we weer schoolbreed aan horizontaal lezen, waarbij iedere dag wordt gestart met een vorm van lezen.

• Voorlezen
  • Voorleeswedstrijd: Iedere leerling participeert in de schoolvoorronden van Het Landelijk Voorleeskampioenschap

Zaakvakken

Engels

De methode Engels van Holmwood’s biedt een combinatie van klassikale lessen en zelfstandig online oefenen, wat zorgt voor een interactieve leerervaring. Leerlingen werken aan hun lees-, schrijf-, luister- en spreekvaardigheden door middel van uitdagende opdrachten en activiteiten. De methode maakt gebruik van thema's en verhalen die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen, waardoor ze gemotiveerd blijven om te leren.

Verrijking

Naast de reguliere lessen wordt verrijkingsstof aangeboden op verschillende vakgebieden om de leerlingen die meer uitdaging nodig hebben te bedienen. In het beleidsplan begaafd onderwijs kunt u hierover meer lezen.

Kanjertraining

Onze school is een kanjerschool. Wezenlijke onderdelen zijn: Hoe gaan we met elkaar om, hoe komen we tot gewenst gedrag en hoe helpen we elkaar?

Overige vakken en activiteiten

• Bewegingsonderwijs
  • ICT
  • Sportdag
  • Muziek (o.a. de musical en projecten vanuit muziekvereniging Sempre Crescendo)
  • Handvaardigheid en tekenen
  • Historische wandeling
  • Vogelproject

Huiswerk

In groep 7 geven we regelmatig huiswerk met als voornaamste doel gewenning, maar ook om de stof te oefenen en onder de knie te krijgen. Er is een opbouw van frequentie. We starten in het begin van het schooljaar met 2 keer huiswerk per week en eindigen met 3 keer. Daarnaast worden toetsen opgegeven voor topografie en Engels.

Pré-advies voortgezet onderwijs

In februari/maart hebben we een gesprek met de ouders en de leerling. We geven hierbij een schot voor de boeg voor het Voortgezet Onderwijs.
Het advies is gebaseerd op:

• IEP
  • Methodegebonden toetsen
  • Werkhouding, concentratie, doorzettingsvermogen etc.
  • Overleg met collega's van groepen 7 en 8 en de IB-er

Pas in groep 8 geven we een definitief schooladvies.

Contact met ouders

Het is altijd mogelijk om met de leerkracht een moment van overleg te hebben. Liefst op afspraak, omdat onze school natuurlijk ook vele andere overlegmomenten binnen het team kent. Voor zeer belangrijke zaken maken we natuurlijk direct een moment vrij.