Groep 5

In groep 5 krijgen de kinderen in de ochtend lezen (technisch en begrijpend), taal en rekenen en in de middag werken we vooral thematisch middels de methode Blink. Nieuw voor de kinderen in dit jaar zijn de spreekbeurt en de boekenposter.

Leerkrachten

Groep 5a: Entia Tönissen en Annelies Gerdingh
Groep 5/6b: Daniëlle Bosch en Sylvia de Weerd

Structuur – educatief en sociaal emotioneel

We hebben veel aandacht voor:

• Groepssfeer
  • Zelfstandigheidbevordering
  • Samenwerken
  • Werkverzorging

Rekenen in groep 5

Onze school is een Kanjerschool. Wij leren kinderen hoe ze op een positieve manier met elkaar kunnen omgaan. Een veilig pedagogisch klimaat is voorwaarde voor kunnen leren.

Onderwijsactiviteiten – methodes en leerstof

Rekenen: Snappet Wereld in Getallen 5

• Hoofdrekenen/handig rekenen
  • Optellen en aftrekken t/m 1000
  • Oriëntatie getallen t/m 10.000
  • Verdere automatisering van de (deel)tafels en over het tiental
  • Geldrekenen
  • Klokkijken: zowel analoog als digitaal
  • Meetkunde: plattegrond, bouwen, start metriek stelsel
  • Grafieken interpreteren

De wereld in getallen

Blink Lezen: lezen

Schoolbreed beginnen we de dag met lezen. Dit houdt in dat er in iedere groep het eerste half uur wordt gelezen. In groep 5 doen we dat ook. We maken daarbij gebruik van de methode Blink Lezen. Dit sluit aan bij de methode Blink Wereld. Deze methode beslaat het technisch, begrijpend en studerend lezen.

Snappet Taal Taalactief

Taalactief gaat uit van de principes van interactief taalonderwijs. De kinderen leren veel van interactie met de leerkracht en met elkaar, bijvoorbeeld naar elkaar luisteren, met elkaar spreken, samen teksten schrijven. Aandachtspunten zijn de woordsoorten en de zinsopbouw.

Spelling Taalactief

De spellinglessen zijn bewust op papier, omdat we weten dat het zelf schrijven van de woorden bevorderlijk is voor de ontwikkeling van de leerlingen. Nieuw voor de leerlingen is dat er meerdere spellingscategorieën in een woord worden aangeboden.

Blink Wereld geïntegreerd

Slingerbos werkt in de middagen veelal thematisch. De leerlingen zijn dan o.a. bezig met onderzoekend en ontwerpend leren, plannen, organiseren, kritisch denken en samenwerken. Wij creëren een logische samenhang tussen de verschillende zaak- en creatieve vakken. Hierbij maken wij in de groepen 3 t/m 8 gebruik van de methode Blink Wereld geïntegreerd.

Leren klokkijken

Overige vakgebieden:

• Bewegingsonderwijs
  • Spreekbeurt
  • Verkeer
  • HVO/Godsdienstonderwijs
  • Circuit: handvaardigheid/techniek, tekenen en muziek/drama

Bijzonderheden

• Sinterklaasviering met surprises