Do you speak English?

In de serie interviews, waarbij we één voor één de kartrekkers aan het woord laten over hun vernieuwingsproject of onderwijsontwikkeling binnen de school, is het na het interview met Juf Joosje over het vernieuwde kleuteronderwijs nu de beurt aan Juf Manon, kartrekker van het Engels onderwijs op obs Slingerbos.

Steeds meer kinderen en ouders (en leerkrachten) vroegen waarom we op Slingerbos eigenlijk niet in alle klassen Engels wordt gegeven. De maatschappij vraagt er om, de kinderen vragen er om, hoe mooi is het om dan als school aan te sluiten op die behoefte?

Visie
Vorig schooljaar startte daarom een werkgroep met leraren uit de onderbouw, middenbouw en bovenbouw om met elkaar uit te zoeken wat de nieuwe visie is op Engels onderwijs in onze school en om een passende methode te vinden om die visie uit te gaan voeren.

Juf Marsha, Juf Eugenie, Meester Dick en Juf Manon brainstormden over het gewenste toekomstbeeld en deden uitgebreid onderzoek: wat is er onderzocht en bewezen in wat er werkt aan soorten onderwijs, wat doen andere scholen, wat vraagt het voortgezet onderwijs, hoe linken we de kerndoelen van het basisonderwijs aan de kerndoelen van het voortgezet onderwijs en wat past er bij onze bestaande onderwijsvisie?

Wat volgens juf Manon al snel duidelijk was: het moest een doorgaande leerlijn worden, met Engels onderwijs vanaf de groepen 1 tot en met 8. Waarbij schoolbreed de focus ligt op Engels durven spreken, kunnen luisteren en schrijven.

Holmwoods
Hiervoor heeft de werkgroep inmiddels de perfecte leermethode gevonden: Holmwoods. Het is een methode die in de onderbouw werkt met prentenboeken en goed past bij bewegend leren en de vernieuwde kleutervisie; de kinderen leren spelenderwijs Engels vanuit een verhaal. In de midden- en bovenbouwgroepen werkt Holmwoods met leren op het eigen niveau, zowel zelfstandig (digitaal) als klassikaal. Dat past dan weer heel goed bij het adaptieve onderwijs dat we op Slingerbos hanteren: alle kinderen maken aan het begin van het schooljaar een instaptest, dan weet je als leerkracht precies wat klassikaal het niveau is. Kinderen gaan vervolgens op hun eigen niveau aan de slag. De teksten die de leerlingen in het Engels lezen, hebben maatschappelijke onderwerpen en in de digitale leermethode leg je een wereldreis af. Ze kunnen op deze manier vanuit groep 8 zelfs uitstromen met Engels op VWO niveau.

Enthousiast
Alle leerkrachten zijn inmiddels door de werkgroep meegenomen in de ontwikkelingen en ze zijn unaniem enthousiast over de methode. Er is heel goed gekeken naar wat er bij het team past. Daarnaast blijven we schoolbreed gebruik maken van Duolingo en blijft er in de verdiepingsopdrachten ruimte voor het leren van andere talen (Spaans, Duits, Frans).
Tot aan het einde van dit schooljaar is er ruimte om de methode uit te proberen en ons streven is om na de zomer echt te starten. See you next year!

• engels