HVO lessen in de groepen 5 en 6

De leerlingen van de groepen 5 en 6 volgen elke week GVO of HVO les. Nicolet Korenblik, onze HVO docent schreef hierover:

"Tijdens de eerste lessen van HVO in groep 5 hebben we kennisgemaakt met elkaar en met HVO. Wat zijn overeenkomsten en verschillen tussen de leerlingen? Welk voorwerp is belangrijk voor jou? Rondom dierendag werd ‘Het feestvarkentje’ voorgelezen. We bekeken wat varkens nodig hebben. Het volgende thema was ‘Blij met mij’. De leerlingen maakten er hun eigen boekje bij. In groep 5/6 en groep 6 hebben we ook elkaar beter leren kennen door te kijken naar wat hetzelfde en wat anders is. In groep 6 starten we elke les met het raden van wie het kaartje is met behulp van de aanwijzingen, om te zien wat je van elkaar weet. Rond dierendag hebben we het boek ‘Project Barnabus gelezen en besproken of mensen dieren mogen houden. Voor de herfstvakantie sluiten we aan bij het nieuwe thema van Blink: ‘Ik hou van Holland’.

Wat is typisch Nederlands, waar komen de dingen die we eten oorspronkelijk vandaan en wat vind je leuk aan Nederland? Hoe zit het met de Nederlandse cultuur en wie bepaalt war raar of gewoon is."

Humanistisch Vormingsonderwijs is vanuit een humanistische basis:

• Jezelf leren kennen
  • De ander leren kennen