Groep 7 leert programmeren met de Codeclub van Gilde Deventer

Het enthousiasme straalt er van af, zowel bij de kinderen van de groepen 7 als bij de vrijwilligers van Gilde Deventer. Op maandagmiddag krijgen de kinderen gedurende zes weken les in programmeren en coderen, met behulp van het programma Scratch. In zes lessen van een uur leren ze de basis; als ze de smaak te pakken hebben gekregen kunnen ze daarna zelf thuis verder, of lesmiddagen volgen bij de bibliotheek Deventer, want die biedt deze Scratch methode ook aan.

Hans Siebelink, vrijwilliger bij Gilde Deventer, vertelt dat de Codeclub zo’n twee jaar geleden werd opgericht en inmiddels zo’n 8 vrijwilligers telt die allemaal affiniteit hebben met ICT en onderwijs. Het doel is om de komende jaren alle leerlingen uit de groepen 6 en 7 van basisscholen in gemeente Deventer te leren coderen.

OBS Slingerbos is een van de eerste scholen die deze samenwerking met Gilde Deventer aan gaat. Het past heel goed in de doelstellingen van “onderzoekend leren” en “21st century skills” die de school nastreeft. De samenwerking kost de school niets, het enige dat ze beschikbaar hoeven te stellen is ruimte en tijd. Gilde Deventer heeft namelijk zelf alle leermiddelen aangeschaft, zoals laptops en lesboeken (met dank aan de inkomsten van de stadsgidsen, die ook vanuit Gilde Deventer actief zijn), waarmee ze maximaal 18 leerlingen per keer les kunnen geven. Aan het einde van de zes weken ontvangen alle kinderen een getuigschrift.

Wat heb je eigenlijk aan deze lessen? Hans somt het op: “je leert logisch nadenken, je leert welke taal een computer spreekt en hoe een computer functioneert, want als je ook maar één regeltje vergeet dan snapt de computer het al niet meer. De kinderen zijn creatief bezig en ontwerpen zelf computerspelletjes, ze leren hoe ze een chatbox invoegen en hoe ze bijvoorbeeld geluid ergens bij zetten. En de methode is echt niet alleen geschikt voor de basisschool groepen 6 en 7, ook in de brugklas wordt Scratch gebruikt als methode.”

De kinderen komen enthousiast terug van de lessen, en zowel jongens als meisjes vinden het leuk. “Nu maar hopen dat ook die meiden doorgaan in de ICT”, lacht hij. Het leukst vindt Hans het als de groepen 6 en 7 door elkaar de programmeerlessen volgen, en dan elkaar helpen.

Hans, die vele jaren in zijn werkzame leven verbonden was aan OBS Slingerbos en dus zeker geen onbekende is van de school, geeft aan dat er ook bij andere basisscholen in de regio genoeg interesse is voor het Codeclub programma, ze kunnen zelfs wel wat meer vrijwilligers gebruiken om aan de groeiende vraag te voldoen.

Daarom een klein oproepje: mocht je interesse hebben om vrijwilliger te worden bij de Codeclub, dan ben je van harte welkom.
Voor meer informatie, zie de website van Gilde Deventer.

OBS Slingerbos is in ieder geval erg te spreken over de programmeerlessen en kijkt uit naar een langdurige samenwerking, want met elk jaar nieuwe groepen 6 en 7 vernieuwt de doelgroep zich natuurlijk voortdurend!

• IMG_20221010_133831672
  • IMG_20221010_132757306