Programmeren op Slingerbos

Juf Daniëlle (coördinator “Aanbod meer- en hoogbegaafden en extra uitdaging” schrijft: Mensen veranderen, de wereld verandert,
technologie verandert en denkwijzen en overtuigingen veranderen. Omdat alles verandert, worden er ook andere competenties en vaardigheden van mensen/ kinderen verwacht. Dit noemen we ook wel de 21e-eeuwse vaardigheden, of 21st century skills.

Het is goed als kinderen al op vroege leeftijd leren hoe ze kunnen communiceren met een computer. Programmeren is instructies geven aan een computer. Op die manier kan je communiceren met een computer. Ook probleemoplossend denken, voorspellen en samenwerken zijn belangrijke vaardigheden bij het programmeren. Door kinderen op de basisschool deze al vroeg aan te leren, zullen kinderen er gewend aan raken om op deze manier te denken.

Op onze school hebben we hier natuurlijk ook op ingespeeld. De afgelopen periode zijn er prachtige programmeermaterialen aangeschaft, waarmee kinderen uit groep 1 tot aan groep 8 kunnen werken. Door de combinatie van bordspellen, concrete materialen en digitale apps werken de kinderen aan hun 21-eeuwse vaardigheden. Gaaf om ook op dit terrein onze school te zien groeien!
  • Programmeren op het Slingerbos