Thuisonderwijs loopt gesmeerd

Directeur Steven Diepeveen is er stellig in: “We wilden na de eerste lockdown-periode een plan klaar hebben liggen voor het geval er weer een lockdown voor de scholen zou komen. Op basis van een uitgebreide interne evaluatie van de eerste thuisonderwijs periode, en de uitkomsten van een landelijke monitor waar de school in de zomerperiode aan mee deed, is ruim voor de tweede lockdown het “Protocol Thuisonderwijs OBS Slingerbos” opgeleverd. Daardoor kon direct na de kerstvakantie het digitale onderwijs volwaardig van start. We hebben dit met zijn allen steengoed voorbereid, dit heb je echt niet met twee knippen in de vingers ingevoerd”.

In de eerste lockdown in het voorjaar van 2020, hielden de leerkrachten van OBS Slingerbos gezamenlijk een document in Onenote bij, met daarin wekelijks een terugblik op de lesdagen: wat ging er goed, wat waren de plussen en de minnen, waar liep men tegenaan?

Juf Manon, onderdeel van de werkgroep die het protocol heeft opgesteld, merkt op: “we waren in de eerste lockdown al heel blij dat we Snappet en Gynzy kids (digitale lesprogramma’s) in gebruik hadden genomen en dat er recent voldoende chromebooks waren aangeschaft. Hierdoor waren de randvoorwaarden voor digitaal onderwijs aanwezig. Maar Manon geeft aan dat het tijdens de eerste lockdown best lastig was om in te schatten wat er verwacht kon worden van de kinderen en het thuisfront. Er werd af en toe online contact gezocht met de klas en de lessen bestonden voornamelijk uit thuiswerk pakketten.

Er was in die fase uiteindelijk voldoende tevredenheid bij de ouders en de kinderen, bleek uit de monitor. Maar het team berustte daar niet in en ging proactief aan de slag met een protocol voor thuisonderwijs, zoveel mogelijk gebaseerd op een reguliere schooldag en een regulier lesprogramma. Het concept dat werd opgeleverd is vervolgens in diverse groepen getest in de maanden oktober en november. Steven merkt op “dat er een ongelooflijke veerkracht in het team van leerkrachten aanwezig was, met een sfeer van “geen gemekker, gewoon doen”. Zij hebben als professionals geanticipeerd op een tweede lockdown, en hebben het met elkaar belangrijk gemaakt om goed voorbereid te zijn”.

Toen vlak voor de kerst de tweede lockdown kwam, kon het geteste protocol meteen gedeeld worden met de ouders. Na de persconferentie op maandagavond 14 december is met ongekende daadkracht door de leerkrachten samen met de ouderraad het geplande kerstdiner naar voren gehaald van de donderdag naar de dinsdag, de laatste schooldag voor de kinderen. De daarop volgende dagen werd alles technisch getest met de ouders en de kinderen: doet Google classroom het? Doet de link voor het videobellen met Google Meet het? Lukt het om met de hele klas tegelijk ingelogd te zijn? Heeft iedereen de juiste inlogcodes voor Snappet en Gynzy kids mee naar huis genomen? Gereserveerde chromebooks konden op 4 januari, de eerste ochtend na de kerstvakantie, afgehaald worden op school, met aanvullende fysieke werkpakketten voor de kinderen.

Wat houdt zo’n digitale onderwijsdag nu precies in? Juf Manon (groep 6) en Meester Dick (groep 8) geven een inkijkje in het dagprogramma dat sindsdien gevolgd wordt: de dag start met de (verplichte) online dagopening via Google Meet. Dan volgt een aantal online instructiemomenten met om half twee de ook weer verplichte dagafsluiting met de klas. Alles via Google Classroom en Google Meet, met om de aandacht erbij te houden vaak opdrachten en spelletjes tussendoor. Daarnaast gebruiken de kinderen de chatmogelijkheid in het online lesprogramma Snappet om gedurende de lesdag vragen te stellen aan de leerkracht. Juf Manon: “er zijn heel veel manieren om contact te leggen met elkaar, we hebben met zijn allen echt een digitale omslag gemaakt.”

De lesweek die de leerkrachten draaien heeft dezelfde dagplanning als die ze normaal ook in de klas zouden draaien, met de nadruk op rekenen, taal en spelling. Toch lukt het ook om gym, creatieve vakken, aardrijkskunde, topografie en geschiedenis via filmpjes en online lessen aan te bieden. Juf Manon geeft aan dat zij er energie van krijgt dat ze op haar lesdagen weer vanuit het klaslokaal voor haar touchscreen haar lessen kan geven, maar het staat de leerkrachten ook vrij om vanuit huis les te geven. De leerkrachten proberen om letterlijk en figuurlijk alle leerlingen in beeld te houden. Logt een leerling niet in, dan wordt er achteraan gebeld om te achterhalen wat er aan de hand is.

Meester Dick kreeg deze week van een ouder te horen: “de vorige lockdown was ik echt de juf thuis, wat voor veel strijd zorgde. Nu met dit online onderwijs kan ik gewoon moeder zijn in plaats van juf.” Ook meester Steven ontving tientallen mailtjes van ouders met die blij zijn met hoe het thuisonderwijs nu verzorgd wordt. Marjolein Deurloo is een van de ouders die een mailtje stuurde aan meester Steven. Haar zoon zit in groep 3 en hij vond het soms lastig om in het ritme van het thuisonderwijs te komen. Vanuit de school kreeg ze goede begeleiding en tips. Het contact ervaart ze als hartverwarmend en zij is onder de indruk van de betrokkenheid van de leerkrachten. Er komt vaak per ommegaande reactie en ook ‘s avonds laat worden er nog berichten op Klasbord (de communicatie app voor leraren en ouders) gepost.

Meester Steven beaamt dit: “de lijnen zijn kort, er wordt snel gereageerd, de driehoek ouder-kind-leerkracht is er écht. Je voelt de verbondenheid. Het respect van ouders voor het onderwijs is enorm duidelijk geworden in deze thuisonderwijs situatie.

Daar is Marjolein het roerend mee eens: “wat mij betreft klappen wij niet alleen voor de mensen in de zorg maar ook voor de mensen in het onderwijs.”

• IMG_20210115_105227434
  • IMG_20210115_105410865_HDR