Buiten-ontmoetingsplek bij Sparrenheuvel: Topidee vanuit de leerlingen van Slingerbos

Aan het begin van dit schooljaar kreeg de leerlingenraad van OBS Slingerbos vanuit het gemeentelijke wijk- en dorpenplatform WijDeventer de gelegenheid om een plan uit te werken voor de besteding van een gemeentelijke subsidie, speciaal bestemd voor het buitengebied van Deventer. De opdracht daarbij was: verzin iets voor je dorp wat leuk is voor jongeren én ouderen!

Meer dan 60 ideeën haalde de leerlingenraad op bij leerlingen uit de bovenbouw van de school. Het uiteindelijke plan, met daarin de vier beste ideeën, mochten ze op 5 november op het stadhuis in Deventer presenteren bij burgemeester Ron König. Maar… door corona kon deze fysieke bijeenkomst helaas niet doorgaan. Daarom is er een prachtige film gemaakt samen met de “Rocketboys”, waarin alle deelnemende scholen uit het buitengebied van Deventer hun ideeën voor de camera vertellen.

Voor OBS Slingerbos zijn dat Dagmar, Floor en Milou, alle drie lid van de leerlingenraad. Ze vertellen in de film over het plan dat ze ingediend hebben bij de burgemeester: om in deze tijden van eenzaamheid bij ouderen een buiten-ontmoetingsplek bij Sparrenheuvel te creëren, met daarbij in ieder geval:

• een mini-dierenverblijf/kinderboerderij met kleine “knuffeldieren” zoals konijnen en geitjes, te bouwen samen met plaatselijke aannemers en de agrarische sector;
  • een aantal weerbestendige buiten-speeltoestellen op deze ontmoetingsplaats;
  • de al aanwezige rondrit duofiets in ere herstellen in samenwerking met de plaatselijke fietsenmaker;
  • 2 keer per jaar een rondrit trein inzetten voor het maken van ritjes door het dorp voor ouderen, onder begeleiding van basisschoolkinderen;

Het plan nu wordt uitgewerkt in onder andere bouwtekeningen en een begroting. De leerlingenraad overlegt hierover met de opbouwwerker van Diepenveen en met Sparrenheuvel, geholpen door andere leerlingen van onze school. Mooi om te zien dat de ideeën die de kinderen zelf hebben bedacht, nu ook door henzelf kunnen worden uitgewerkt en gerealiseerd, samen met het dorp.

Met al deze ideeën voor de “buiten-ontmoetingsplek” hopen de kinderen dat er meer verbinding komt tussen jong en oud in Diepenveen. Al met al een prachtig doel voor het nieuwe jaar!

Media
  • WijDeventer