Afscheid Juf Mirjam: een terugblik

Op vrijdag 9 oktober 2020 nam Juf Mirjam met een spetterend feest afscheid van haar leerlingen op OBS Slingerbos. Ze kijkt met veel plezier terug op de bijna dertig jaar dat ze werkzaam was in Diepenveen: het was haar eerste vaste baan na een periode als invaljuf in Deventer, en dat beviel zo goed dat ze nooit meer is weggegaan. De kleuters sloot ze in haar hart en heeft ze in die dertig jaar, behalve een kort uitstapje naar groep 4, altijd met veel liefde lesgegeven.

Op de dag van haar afscheid werd Juf Mirjam ‘s ochtends om kwart voor negen opgewacht op het schoolplein door een erehaag van kleuters. Verkleed en met bloemen in de hand zongen ze hun juf toe met een zelfgeschreven lied van collega kleuterjuf Eugenie: “Wat een kabaal hoorde ik toen ik aankwam, ik weet nu hoe Sinterklaas zich voelt!” grapt ze, en moest al meteen een traantje wegpinken bij het warme onthaal.

Van elk kind kreeg ze een bloem, verzameld in een mooie vaas waar als aandenken alle namen van haar leerlingen op geschreven stonden. Aan de kinderen had ze van tevoren goed uitgelegd dat ze moest kiezen tussen juf zijn en gastouder zijn, en dat bij afscheid een feestje hoort. En een feestje dat werd het! Er werden spelletjes gedaan in de klas, gegymd in de gymzaal, geschminkt en zelfs patatjes gegeten. Van de ouders kreeg ze een houten trein kado met de letters Slingerbos er op, van de kinderen een boek met tekeningen en van de collega’s bij de borrel (op gepaste afstand) in Hof van Salland een gouden armband en een “boek” met aanmeldingen van henzelf (inclusief babyfoto’s) voor haar gastouderbureau.

Mirjam werkte zo lang als juf, dat ze ook kinderen van oud leerlingen in de klas kreeg. “Ik ken eigenlijk iedereen”, zegt ze. Daarom ging ze op haar laatste dag álle klassen rond met een traktatie om iedereen gedag te zeggen. Alsnog kwamen er daarna nog leerlingen uit verschillende klassen bij haar langs om persoonlijk afscheid te nemen. Ze gaat het missen hoor, de kinderen en zeker ook de collega’s.

Mirjam kiest, na het een tijd gecombineerd te hebben met het lesgeven op school, nu volledig voor de Gastouderopvang Wijsneusjes in Wijhe, dat ze samen met haar dochter runt. De garage is verbouwd, er is mooi houten speelgoed aangeschaft en ze gaat nu definitief van kleuters naar baby's en peuters, waar ze net zo van geniet. Het wisselt per dag hoeveel kinderen er zijn, maximaal vijf maar op dit moment meestal vier. Wat een verschil met de grote kleutergroepen.

De kleuters van juf Mirjam zijn in ieder geval vanaf nu in goede handen bij juf Patricia, geen onbekende bij de kleuters gelukkig. Mirjam kwam laatst de emmers terugbrengen waar ze de bloemenzee in mee kreeg op haar laatste dag. Natuurlijk ging ze even langs bij haar oude klas en al snel was het: “Juf, ik moet plassen”, alsof ze nooit afscheid had genomen.

“Je blijft toch de juf hè”, lacht ze.

Juf Mirjam: enorm bedankt, we gaan je missen!

• IMG-20201029-WA0002
  • IMG-20201029-WA0001