In Memoriam juf Maggie Weir

Op maandag 23 december 2019 is juf Maggie Weir op 62-jarige leeftijd in Deventer overleden, aan de gevolgen van een mesothelioom. Sinds de diagnose aan het begin van dit schooljaar, heeft ze met al haar energie gestreden voor haar gezondheid. Vanuit de groepen op school ging er met regelmaat iets leuks van de kinderen richting Maggie en ook collega’s bezochten haar veel. Dit waardeerde ze enorm. Er werd een behandelplan opgesteld met chemokuren. Dit heeft helaas niet lang mogen helpen.

Maggie is op maandag 30 december 2019 in besloten kring gecremeerd. Zij kwam oorspronkelijk uit Stirling (Schotland). Haar as wordt volgens haar eigen wens in Schotland uitgestrooid. Zij laat in Nederland een zoon en een dochter achter, en haar hond Floortje. In lijn met de wens van de familie is er door de school geen advertentie geplaatst en zijn er geen kaarten verstuurd.

Juf Maggie werkte de afgelopen zestien jaar fulltime bij OBS Slingerbos. Zij verzorgde de bestellingen, zette koffie, deed kopieerwerk, verzorgde de post, beantwoordde de telefoon en was alom bekend en geliefd bij de kinderen als overblijfjuf en pleinwacht. Klein van stuk en tijdens haar werk vaak te zien met een dienblad met daarop een kladblok en de Slingerbos telefoon, was zij een vertrouwd gezicht op onze school. Met recht kunnen wij zeggen dat juf Maggie in al haar bescheidenheid de stille kracht van de school was.

De Slingerbos collega’s hebben Maggie op vrijdag 20 december nog opgehaald voor de jaarlijkse kerstborrel op school. Ze gaf toen aan erg uit te zien naar de kerstdagen, ze had haar kersttrui al aan. Ze heeft de kerstdagen dit jaar helaas net niet meer kunnen meemaken.

Wij houden haar in gedachten als een lieve, oprecht betrokken en fijne collega, die gek was op kinderen. De Slingerbos collega’s hebben op maandag 6 januari 2020, de eerste dag na de kerstvakantie, een gezamenlijk moment van stilte in acht genomen voor Juf Maggie. Ook in de klassen is er aandacht besteed aan het overlijden van juf Maggie.
Er is een gedenktafel ingericht in de centrale hal van de school met een boek waarin kinderen, ouders en andere belangstellenden hun herinnering aan Maggie en wensen aan de familie kunnen opschrijven. Dit boek is inmiddels aan de familie aangeboden.

• IMG-7315 1