Leerlingenraad en verbouwingsnieuws

Sinds kort heeft OBS Slingerbos weer een echte leerlingenraad: twee jongens en vier meiden uit de groepen 6 t/m 8 denken mee over hoe de juffen en meesters de lessen nóg leuker kunnen maken op de school. Directeur Steven Diepeveen is verheugd dat er weer een officieel klankbord is bij wie hij te rade kan gaan over wat er leeft op school en in de klassen.

Dagmar en Bente uit groep 7B zijn samen de “beginners” van de leerlingenraad, daarom zijn zij ook meteen uitgeroepen tot voorzitter. De dames zijn zelf de groepen 6 en 8 langsgegaan om leden te werven. Directeur Steven Diepeveen geeft aan dat daarmee de leerlingenraad een flitsende start heeft gemaakt, er moest zelfs worden geloot omdat de animo onder de leerlingen zo groot was. Bij een volgende ronde gaan er echte verkiezingen gehouden worden.

Maar hoe werkt dat nou, een leerlingenraad? Zep, Nick, Dagmar, Bente, Milou en Nanon kwamen zelf met het idee om op werkbezoek te gaan bij leerlingenraden van andere scholen in Deventer. Ze mochten deze bezoeken helemaal zelf regelen: van het uitzoeken en bellen met de scholen om uit te leggen wat de bedoeling was, tot daadwerkelijk de afspraken maken en vervolgens de werkbezoeken voorbereiden met vragenlijsten. Dit sluit mooi aan bij de visie van de school over onderzoekend leren en aansluiten bij talenten van de kinderen.

Bij OBS de Schakel en Jenaplanschool De Kleine Planeet werd de leerlingenraad in spé enthousiast ontvangen. Dagmar vertelt dat ze veel ideeën hebben opgedaan en dat ze vooral hebben gezien en gehoord hoe leuk het is om in een leerlingenraad te zitten en mee te denken over zaken die de school aangaan.

Meester Steven betrekt de leerlingenraad vanaf dag één actief bij het schoolbeleid en bij het onderwerp dat de komende tijd hoog op de agenda staat: de aanstaande grote verbouwing van de school. Die verbouwing staat gepland voor komende zomer en daarbij wordt de school qua oppervlakte niet groter. De buitenmuren blijven dus staan, maar verder mag alles van binnen op de schop: de architect komt binnenkort met een eerste ontwerp, waarbij de insteek is dat er flexibel kan worden omgegaan met ruimte. Ook wordt er creatief omgegaan met de materialen die de school al heeft: de ontwerpers hebben alles geïnventariseerd en aangegeven wat en hoe zou kunnen worden hergebruikt.

Één goed idee voor de verbouwing heeft de leerlingenraad vanuit het werkbezoek op de Kleine Planeet in ieder geval al opgedaan: op die school hebben de klassen geen nummer, maar een naam, gebaseerd op de planeten uiteraard. Zij hopen dat het idee door de architect wordt opgepikt, en dat Slingerbos gebruik gaat maken van dierennamen voor de klassen in plaats van groep 1, groep 2 etc. We gaan het zien!

werkbezoek op de Kleine Planeet

• ca03ce97-7bff-4196-944c-7652827448a7 1