Projectmatig Werken

Aan de slag met robots tijdens “Projectmatig werken”


Sinds een aantal weken werkt OBS Slingerbos op de woensdagen schoolbreed aan de creatieve vakken. De leerlingen zijn groepsoverstijgend gemixt en leerkrachten geven het vak waar zij veel affiniteit mee hebben. Naast handvaardigheid, tekenen en muziek, is er ook ruim aandacht voor “Wetenschap & Techniek, waarbij als proef programmeren en robotica is gestart.
Juf Daisy, leerkracht van groep 5, heeft het initiatief genomen voor deze opzet en daarbij het gehele Slingerbos-team meegekregen in haar enthousiasme voor dit horizontale idee van lesgeven. De groepen 3, 4 en 5 zijn gemixt in vier “onderbouw-groepen” en de groepen 6, 7 en 8 zijn gemixt in vijf “bovenbouw-groepen”. Elke groep krijgt drie lessen per creatief vak en draait dan in een circuitronde door naar het volgende vak. Op deze manier krijgen de onderbouwgroepen in totaal 12 weken/lessen en de bovenbouwgroepen in totaal 15 weken/lessen allemaal hetzelfde aanbod.
Elk laatste uur van de woensdag worden de creatieve lessen gegeven door vaste leerkrachten per vak; in het team is van tevoren overlegd wie welke vakken geeft, zodat de talenten van de leerkrachten goed tot hun recht komen. Ook een enkele ouder helpt mee met de lessen Juf Daisy juicht dit enorm toe en roept ouders die een leuk les-idee hebben, dan ook op om zich bij haar te melden.
Juf Daisy heeft als coördinator een schema in excel gemaakt om deze logistieke puzzel goed te laten verlopen. Zelf geeft Juf Daisy “Wetenschap & Techniek” aan de bovenbouw-groepen. Wat ze de afgelopen weken in de lessen heeft gedaan? Een zeilwagen, een flipperkast en een ballonwagen gebouwd met de leerlingen. Alles met behulp van karton en papier. Dat is een goede oefening voor komend jaar, want dan wordt Wetenschap en Techniek een verplicht vak op basisscholen. Daarnaast wordt er in de technieklessen gebruik gemaakt van bakken met materialen die op zolder liggen en die door de techniek-ouders worden bijgehouden en gevuld, met onder andere elektronica.
Jörgen Rensman, de bovenschoolse ict-coördinator, stelt vanuit de stichting OPOD (Openbaar Primair Onderwijs Deventer) als bijzonder extraatje een robot beschikbaar voor de technieklessen op OBS Slingerbos. De kinderen mogen aan de slag met het programmeren van de robot. Is dat niet te moeilijk? Nee hoor, meester Steven meldt dat de kinderen het erg leuk vinden en dat op deze manier talent en begaafdheid naar boven komt waarvan kinderen soms niet weten dat ze het in zich hebben. In de groepen staat samenwerken centraal en wordt een appèl gedaan op eigen initiatief en creatieve oplossingen. Meester Steven: “ze weten meer dan je denkt! Ons kernbegrip “Verwondering” zie je terug in hun gezichten. Een prachtige ontwikkeling”.

De komende tijd wordt geëvalueerd hoe de leerkrachten en de leerlingen de lessen in deze vorm ervaren. Juf Daisy heeft in ieder geval de hoop dat dit traject vanaf nu jaarlijks wordt opgestart.

Media
  • 5ffb502d-11cd-4e02-935b-907194eb8bbd
  • IMG_20191030_132916
  • IMG_20191030_133037
  • result-image 2