Cultuureducatie op Landgoed De Haere

De groepen acht van OBS Slingerbos zijn begin juni op excursie geweest naar landgoed De Haere in Olst. Ieder jaar kan de school kiezen uit een groot aanbod vanuit het kunstcircuit in Deventer. Het thema Landgoederen vonden de leerkrachten van de groepen acht goed passen bij de beleving van de kinderen en Landgoed De Haere is ook nog eens om de hoek. Het bezoek werd goed voorbereid met een tweetal lessen over landgoederen in de regio en het ontstaan er van. Ook werd er dieper ingegaan op het onderhoud van de gebouwen en de landerijen in de loop der jaren en wat dat allemaal met zich meebrengt.

Kasteel De Haere staat net als Landgoed Nieuw Rande dichtbij Diepenveen, en bijna alle kinderen uit de klas hebben wel eens een bezoek hebben gebracht aan deze plekken in de buurt. Ook vanuit de school wordt er in de bossen rondom het dorp natuuronderwijs gegeven: wie liep er niet het kabouterpad of de sporentocht met de klas. Maar wat weten de leerlingen er eigenlijk van?

Onder leiding van de leerkrachten en een aantal enthousiaste moeders en opa’s vertrok de groep ’s ochtends om 9.45 uur vanaf de school via de bossen van Nieuw Rande naar de Haere.

Na ontvangst werd de groep gesplitst, waarna de ene groep eerst meegenomen werd naar de zolder van het kasteel. Daar kregen zij een presentatie van Jet Nieboer, medewerker van Stichting IJssellandschap. Deze stichting beheert naast De Haere ook alle andere landgoederen in de regio.

De andere groep kreeg een rondleiding over het landgoed door een vrijwilligster van de stichting. Daarbij werden de geschiedenis van het ontwerp van de tuinen toegelicht, met de gekke “nep-ruïne” en ook werden de bunkers en kazematten in de bossen van de Haere bekeken. Deze bunkers maakten onderdeel uit van in de IJssellinie, een verdedigingslinie uit de tijd van de Koude Oorlog.

Na afloop hebben de kinderen nog lekker gespeeld en gelunched op de mooie gazons van het kasteel. Het was een leerzame, maar vooral leuke excursie die zeker voor herhaling vatbaar is.

Met dank aan Opa Gert Harmsen voor de prachtige foto’s die hij maakte tijdens deze ochtend!

• cba44b7c-7a87-4843-85ce-aad7aa3fb57a